Algemene voorwaarden

Algemeen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden welke door of namens “Dé Mondzorgstudio” worden verricht.
 

Tarieven

De tarieven voor de behandelingen worden jaarlijks vastgesteld door de NZA. Voor behandelingen boven €250,00 wordt een begroting opgesteld.
 

Vergoeding zorgverzekeraars

Een behandeling komt in veel gevallen alleen in aanmerking voor vergoeding door jouw zorgverzekeraar indien je een aanvullende verzekering hebt afgesloten. Wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars afgesloten. Dé Mondzorgstudio kan in geen enkel geval uitspraken doen over vergoeding van de behandelingen. Zelf dien je vooraf te informeren bij jouw zorgverzekeraar of een behandeling door een vrijgevestigd mondhygiënist voor vergoeding in aanmerking komt.
 

Afspraken

Behandeling geschiedt uitsluitend op afspraak. Afspraken kun je (kosteloos buiten 24 uur voorafgaand aan de behandeling) per mail of whatsapp annuleren. Pas als je van ons een schriftelijke bevestiging hebt gehad dat de annulering in goede orde is ontvangen, is deze definitief.

Afspraken die niet uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, worden in rekening gebracht. 

Bij het maken van een eerste afspraak ontvang je een afspraak bevestiging per email. Vervolgafspraken worden ook altijd per e-mail bevestigd.

Indien de mondhygiënist verhinderd is (door bijv. ziekte) dan kan het voorkomen dat een behandeling moet worden geannuleerd. Dan nemen we zo snel mogelijk contact op (telefonisch en/of per email) en zullen wij een nieuwe afspraak maken.

Wij stellen het op prijs als er veranderingen zijn omtrent je persoonlijke gegevens (verhuizing, andere naam, telefoonnummer, e-mailadres, etc.) dat je dit spoedig aan ons kenbaar maakt, zodat wij dit tijdig kunnen aanpassen. Te allen tijde ben je zelf verantwoordelijk voor de goede bereikbaarheid.
 

Betaling

De nota wordt per email verstuurd. De betalingstermijn is 14 dagen. De nota kun je zelf declareren bij jouw zorgverzekeraar. Facturen welke niet tijdig worden betaald, worden overgedragen aan een incassobureau. Indien een factuur niet voldaan is, kan er geen nieuwe afspraak gemaakt worden of je bestaande afspraak wordt door ons geannuleerd.
 

Gezondheidsvragenlijst

Voor het eerste bezoek dient een gezondheidsvragenlijst te worden ingevuld. Indien deze lijst niet (volledig) is ingevuld kan er geen behandeling plaatsvinden.

Medewerkers bij “Dé Mondzorgstudio” hebben een beroepsgeheim. Wij gaan zorgvuldig om met je privacy. Gegevens die je ons toevertrouwd worden nimmer aan derden ter beschikking gesteld.

Het kan zijn dat er i.v.m. jouw gezondheid speciale voorzorgsmaatregelen getroffen moeten worden t.a.v. de behandeling. Dit wordt dan met je besproken. Wij adviseren je dan ook om ons op de hoogte te houden van wijzigingen omtrent uw gezondheid/medicijnen.

 

Rapportage en informatie

De mondhygiënist stuurt op verzoek een rapportage brief naar uw behandelend tandarts. Indien je hier bezwaar tegen hebt dien je dit vooraf schriftelijk kenbaar te maken.

De mondhygiënist kan met jouw toestemming gegevens opvragen bij derden (specialist, huisarts, tandarts, etc.).

 

Behandeling

Als een zorgverlener je behandelt, heb je op grond van de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) een geneeskundige behandelingsovereenkomst met hem of haar. Hiervoor hoef je geen contract te tekenen. In de WGBO staan allerlei rechten en plichten die bij deze geneeskundige behandelingsovereenkomst horen. Hier moeten de zorgverlener en jijzelf als patiënt zich aan houden.

Een zorgverlener heeft de plicht om je te informeren over: je huidige gezondheidstoestand en de vooruitzichten; de aard en het doel van het onderzoek en de behandeling; de te verwachten gevolgen van de risico’s van het onderzoek en de behandeling voor jouw gezondheid.

De zorgverlener geeft de informatie over het onderzoek en de behandeling: aan de patiënt zelf als hij 16 jaar of ouder is; aan de patiënt en de ouders/verzorgers als de patiënt tussen de 12 en 16 jaar is; aan de (wettelijke) vertegenwoordiger (ouder, familie, gemachtigde, mentor) bij wilsonbekwaamheid (als iemand op grond van zijn leeftijd of verstandelijke vermogens niet zelf in staat is beslissingen te nemen).

Als patiënt heb je onder andere het recht: op duidelijke informatie over je gezondheidstoestand; om op basis van de informatie die je hebt gekregen van jouw zorgverlener te beslissen of je toestemming geeft voor onderzoek of behandeling; op een second opinion (tweede mening) van een andere deskundige dan de behandelend zorgverlener; op inzage in jouw medisch dossier.

Je hebt ook een aantal plichten. Je moet onder andere: de zorgverlener duidelijk en volledig informeren zodat hij je op een verantwoorde wijze kan onderzoeken en behandelen; zoveel mogelijk meewerken aan onderzoek en behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de zorgverlener je geeft.


Privacy
We hebben één patiënten database en delen jouw persoonsgegevens uitsluitend binnen onze praktijk, met je tandarts/behandelend arts waar wij in het kader van jouw behandeling mee samen werken. We bewaren je persoonsgegevens 15 jaar, zoals de wet voorschrijft en niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor we deze persoonsgegevens van je hebben gekregen. We verwerken ook niet meer persoonsgegevens dan nodig is om de behandeling op de best mogelijke manier uit te voeren.

We beveiligen onze ICT-infrastructuur adequaat en monitoren de systemen proactief. Jouw veiligheid en privacy staan bij onze praktijk altijd voorop.

De bescherming van de persoonlijke levenssfeer van onze patiënten en bezoekers van onze website is voor ons van essentieel belang. Wij hebben daarom een privacybeleid ontwikkeld, waarin je veel meer informatie vindt over onze visie op compliance privacy.


Klachten

Indien je om welke reden dan ook klachten hebt over “Dé Mondzorgstudio” word je in eerste instantie verzocht om je te wenden tot de praktijk.  Ik doe mijn uiterste best om je naar tevredenheid te helpen. Toch kunnen zich onverhoopt situaties voordoen waarover je niet tevreden bent. Op grond van de Wet Klachtrecht cliënten Zorgsector is de zelfstandig ondernemende mondhygiënist verplicht een regeling te treffen voor de behandeling van klachten over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens een patiënt. Vrijgevestigde mondhygiënisten die lid zijn van NVM-mondhygiënisten, zijn automatisch aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Paramedici. Indien het niet lukt om er samen uit te komen, kun je met je klacht terecht bij de NVM-klachtenregeling van de skge.